W dniach 10 - 12.09.2019 r. odbyła się wycieczka grupy teatralnej XIX LO w Gdańsku "Plan awaryjny",
11 uczniów z klasy 2b, 2c, 3b i 3c pod opieką Pani Katarzyny Wysockiej-Pianowskiej
"Śladami polskich powstań w walce o Niepodległość" Poznań-Katowice.
Była to nagroda za zajęcie I miejsca w II Pomorskim Przeglądzie Teatralnym IPN i Teatru Wybrzeże. Pierwszego dnia, kiedy dojechaliśmy do Poznania, udaliśmy się do Muzeum Powstania Wielkopolskiego,
mając okazję przypomnieć sobie lekcję historii z pierwszej klasy, w tym korzenie polskiej pracy u podstaw,
bohaterskiej postawie dzieci z Wrześni czy Michała Drzymały oraz realizacji marzeń o wolnej Polsce w 1918 r.
Po krótkiej przerwie dołączyła do nas pozytywna i uśmiechnięta pani przewodnik, która oprowadziła nas po Starym Rynku.
Podziwialiśmy m.in renesansowy ratusz i przy szumie wiatru wsłuchiwaliśmy się w historię poznańskiego kata.
Następnie udaliśmy się na wyspę Ostrów Tumski, gdzie spoczywają m.in pierwsi władcy Polski- Mieszko I i Bolesław Chrobry.
Wysłuchaliśmy historii złotej kaplicy, portretów trumiennych i miecza św. Piotra oraz wybuchowej śmierci Radzimińskiego. Drugi dzień był dla nas dużą dawką emocji, ponieważ w Katowicach naszym pierwszym przystankiem było muzeum Kopalni Wujek.
Spotkaliśmy się tam ze świadkiem strasznych wydarzeń w kopalni po ogłoszeniu stanu wojenngo, które miało miejsce 13.12.1981 r.
Przewodnik wprowadził nas w meandry życia polskich górników od początków, poprzez trudne czasy PRL aż do krwawych wydarzeń 16 grudnia 1981,
kiedy doszło do masakry górników strajkujących (strajk okupacyjny) przeciw ogłoszeniu stanu wojennego.
Podczas pacyfikacji siłami milicji oraz wojska i w wyniku strzałów Plutonu Specjalnego ZOMO zginęło 9 górników, a 23 zostało rannych.
Obejrzeliśmy naprawdę wzruszający film dokumentalny, który uświadomił nam jak wielką nieraz cenę musi płacić zwykły Polak za swoją wolność
i jak skomplikowane są nasze losy jako Narodu.
Kolejnym punktem naszej podróży było Muzeum Śląskie, w którym pod czujnym okiem naszego przewodnika -
niezwykłego znawcy zarówno śląskiej historii jak i sztuki, mogliśmy chłonąć zarówno wiedzę na temat dziejów Śląska przez pryzmat historii
powszechnej, Europy i Polski oraz podziwiać i czerpać jak najwięcej dla siebie ze sztuki zaprezentowanej w muzeum. Dzień kolejny to krótki spacer po Katowicach we własnym zakresie, a potem przejazd do Świętochłowic do Muzeum Powstań Śląskich,
gdzie historia powstań i nie tylko została przedstawiona w najbardziej nowoczesny.
Nam chyba najbardziej przypadł do gustu film z Franciszkiem Pieszkiem, polskim aktorem, Ślązakiem, który opowiedział historię śląskiej drogi
do Niepodległej Polski przez pryzmat doświadczeń własnej rodziny, przyjaciół i sąsiadów, udowadniając po raz kolejny,
że niełatwa to była droga, przeplatana z osobistą tragedią wielu ludzi różnych nacji i pokoleń.
I tak dobiegła końca nasza przygoda z historią Polski w Poznaniu i Katowicach, wróciliśmy cali i zdrowi do Gdańska z własnym bagażem wzruszeń,